Meld je aan voor de nieuwsbrief:

02/04/12

Nog een mooi concertverslag van Racoon

Ook OOR was bij het concert van Racoon afgelopen zaterdag en ook zij maakten een erg fijn concertverslag.

RACOON OVERSTIJGT ZICHZELF WEDEROM (OOR.NL)

Met twee uitverkochte clubtournees sinds de release van Liverpool Rain loopt de zegetocht van Racoon wel eens op zijn einde, zou je zeggen, maar niets is minder waar. Als kers op de taart is namelijk ook de extra show in de Heineken Music Hall uitverkocht en staat er nog een reeks festivals op het Nederlandse gezelschap te wachten. Maak er maar twee taarten van dus: Racoon is anno 2012 tot grootse dingen in staat. Het optreden van vanavond maakt deel uit van een tweetal (het Haagse Paard van Troje kreeg de try-out) exclusieve concerten met een groep blazers en strijkers. Dat blijkt zowel een schot in de roos als een overbodige luxe.

Een aantal nummers heeft namelijk weinig baat bij het meegebrachte gezelschap. 2014, Took A Hit, My Town, Love You More en meer voelen dan ook eigenlijk ‘gewoon’ aan als normale versies vanavond. Interessant wordt de formule dan ook pas als het ensemble een hoofdrol toegedicht krijgt. Zo leven de strijkers zich uit tijdens een cover van The Beatles’ Eleanor Rigby en blazen de blazers Freedom nieuw leven in. Maar de puzzelstukjes vallen pas echt in elkaar tijdens de toegift, als beide partijen Don�t Hold Me Down naar een hoger plan tillen en blijkt dat de potentie die het nummer als sinds het verschijnen van Liverpool Rain heeft, daadwerkelijk enorm is.

Maar het orkest dient ook niet groter gemaakt te worden dan het daadwerkelijk is. De reden dat dik vijfduizend mensen naar de Amsterdamse hal getrokken zijn, is Racoon zelf natuurlijk. Dat weten de heren maar al te goed en gelukkig genieten ze er met volle teugen van. De grijns van gitarist Dennis Huige is nog groter dan normaal en zanger Bart van der Weide marcheert over het podium alsof hij op het punt staat om hoogstpersoonlijk Amsterdam te veroveren. Hij heeft er het zelfvertrouwen voor vanavond. Juist de grote setting lijkt dan ook het beste in de band naar boven te halen, met misschien wel de sterkste liveversies van Before You Leave en Hanging With The Clowns aller tijden.

De afgelopen twee keer toog uw verslaggever voor een recensie naar Racoon met het idee dat de band verdedigt moest worden. Maar vanavond dringt dan eindelijk het besef door dat het leger van Racoon-fans dusdanig gemêleerd, enthousiast en omvangrijk is, dat zo’n strekking helemaal niet nodig is. Meer dan tien jaar na dato zorgt Feel Like Flying nog steeds voor een explosie in de zaal, terwijl op No Mercy zowel huisvrouwen als groepjes jongeren de heupen losgooien. Zowel band als publiek zullen goed hun best moeten doen om dit optreden in Landgraaf te doen vergeten op de komende Pinkpop-editie. Maar van een band die zichzelf keer op keer weet te overstijgen, kun je alles verwachten. Nu dan eindelijk op weg naar die popprijs?

Door Harm Groustra / Fotgrafie Luuk Denekamp

Wil je Racoon voor een besloten optreden boeken? Neem dan contact op met AAA 2010. Mail: info@aaa2010.nl of bel met 020 7600 312.