Meld je aan voor de nieuwsbrief:

02/04/12

Concertverslag Racoon @ HMH

Kon je helaas niet bij het concert van Racoon zijn afgelopen zaterdag in de HMH? Muziek.nl maakte zo’n helder verslag van de avond…als je het leest is het net alsof je erbij was!

concertverslag: Racoon ****1/2 (muziek.nl)

Jochem Geerdink | Concertverslagen | 01 april 2012

Het zijn van die verhalen die zorgen voor nét dat beetje extra. Bijvoorbeeld hoe enkele leden van Racoon, ondanks radiohitjes als Feel Like Flying, Blue Days en Eric’s Bar, moesten werken als vuilnisman om de huur te kunnen betalen. En vervolgens al hun spaargeld bij elkaar schraapten voor de opname van het album Another Day. Een album waarvoor niet eens alle beoogde liedjes konden worden opgenomen. Omdat het geld op was. Maar ook het album dat alles veranderde voor de vier mannen uit Zeeland.

foto’s: Jochem Geerdink

Megahit Love You More zorgde er zes jaar geleden voor dat de vuilniswagen vaarwel kon worden gezegd. Het betekende dan eindelijk de grote doorbraak voor Racoon, dat sindsdien hit aan hit rijgt. Toch speelde de band zaterdagavond pas voor de eerste keer in het vijftienjarig bestaan op eigen kracht in de Heineken Music Hall. ‘Normaal sta ik daar waar jullie nu staan, om te kijken en luisteren naar mooie muziek. Doordat jullie kaartjes hebben gekocht, kunnen wij nu hier staan’, zei een duidelijk zenuwachtige zanger Bart van der Weide in het begin van de set.

De ‘wij’ in dit geval waren naast Van der Weide niet alleen gitarist Dennis Huige, bassist Stefan de Kroon, drummer Paul Bukkens en concerttoetsenist Manu van Os. Nee, voor het tot Racoon XL gedoopte concert had de formatie een driekoppige blazers- én een acht personen groot strijkerensemble meegenomen. Waar dat regelmatig puur voor de show is, voegde het zaterdagavond ook écht iets toe aan de nummers van Racoon. Songs als Eleanor Rigby (tweestemmig gezongen door Van der Weide en De Kroon), Brother, Blue Days enBetter Be Kind kregen absoluut meerwaarde door de bemoeienis van de hulptroepen.

In hoog tempo vloog de band door de 25 nummer tellende setlist. Niet alleen de grote hits, maar ook enkele oudjes kwamen voorbij. Zoals Blue Days van het debuut Till Monkeys Fly. Volgens De Kroon was het zeker zeven jaar geleden dat ze die nog eens live speelden. Maar natuurlijk ontbraken ook grote hits als Laugh About It, Lucky All My Life, No Mercy en natuurlijkLove You More niet. Tijdens de aankondiging van dat nummer tegen het eind van de reguliere set, liet Van der Weide blijken dat de ergste zenuwen bij hem wel verdwenen waren. ‘De volgende is een cover, van The Voice Of Holland’, grapte de zanger.

Ook al werd er dan verder niet veel gesproken met het publiek, de band had het zichtbaar naar zijn zin in de HMH. De jongens die acht jaar geleden nog noodgedwongen op de vuilniswagen werkten, boeiden nu krap twee uur lang dik 5500 toeschouwers met hun evenwichtige en prima gespeelde setlist. Over een week of acht mag Racoon het voor de vierde keer laten zien op Pinkpop. Het is te hopen dat de strijkers en blazers ook mee komen.

WIl je nog meer foto’s zien van Racoon @ HMH? 3FM’s Huisfotograaf Hans Peter van Velthoven maakte een prachtige fotoreeks. Check deze foto’s hier.

Wil je Racoon voor een besloten optreden boeken? Neem dan contact op met AAA 2010. Mail: info@aaa2010.nl of bel met 020 7600 312.